Wakacje bez problemów? UOKiK przypomina, jakie masz prawa

jakie prawa turysta ma na wczasach

Inspektorzy z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów regularnie ostrzegają przed nieprawidłowościami w restauracjach i barach, które mogą spotkać konsumentów podczas wakacyjnych wyjazdów.

Wyniki kontroli Inspekcji Handlowej wskazują na wiele nieprawidłowości, takich jak zamiana składników w potrawach, brak informacji o składzie i alergenach, przeterminowane produkty, nieodpowiednie przechowywanie żywności oraz brak pełnych informacji o cenach.

Prawa konsumenta w restauracji

Podczas jedzenia w restauracji warto znać swoje prawa. Oto kilka istotnych informacji:

Pełna informacja o potrawie

Restauracja powinna dostarczyć pełny skład dania oraz informacje o składnikach alergennych w menu lub cenniku. Nie powinniśmy musieć pytać o to kelnera.

Pełna informacja o cenie

Jeśli cena podana jest za 100 g mięsa lub ryby, powinniśmy otrzymać przybliżoną informację o wielkości porcji przed złożeniem zamówienia. Restauracja powinna także jasno informować o obowiązkowej opłacie za obsługę.

Reklamacja

Jeśli masz zastrzeżenia do potrawy, zgłoś to personelowi, najlepiej właścicielowi lub kierownikowi. W ramach reklamacji możesz domagać się obniżenia ceny lub wymiany dania.

prawa turysty

Zgłoszenie do Inspekcji Handlowej

Jeśli restauracja odrzuci Twoją reklamację, możesz zgłosić skargę do Inspekcji Handlowej. Przygotuj zdjęcia cennika i paragonu. To będą dowody.

Zgłoszenie do WIJHARS

Jeśli masz skargę dotyczącą jakości potraw, zgłoś ją do właściwego wojewódzkiego inspektoratu jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Wybierając nocleg…

Podczas planowania wakacji należy również zwrócić uwagę na jakość oferowanych noclegów. Oto kilka istotnych informacji.

Standard obiektu

Gwiazdki lub cyfry rzymskie oznaczające obiekty hotelowe informują o ich standardzie. Pamiętaj, że wymagania dotyczące hoteli mogą się różnić między krajami.

Ostrożność przy rezerwacji

Przed dokonaniem rezerwacji warto dokładnie sprawdzić ofertę, zweryfikować dane kontaktowe właściciela i prześledzić opinie w internecie (chociaż nie zawsze muszą być prawdziwe). Niektóre oferty mogą być znakowane jako „wirtualne kwatery” (miejsca noclegowe, których nie ma), dlatego należy być ostrożnym i dokładnie zweryfikować dane oraz skontaktować się z właścicielem przed dokonaniem rezerwacji. Jeśli okazuje się, że kwatera nie istnieje, a już wpłacono pieniądze, sprawę trzeba zgłosić na policję.

Przed dokonaniem rezerwacji noclegu należy dokładnie zapoznać się z warunkami umowy. Trzeba zwrócić uwagę na możliwość anulowania rezerwacji, ponieważ często usługodawcy przewidują ograniczenia w tej kwestii. Ustawa o prawach konsumenta nie gwarantuje możliwości rezygnacji z zarezerwowanego pokoju hotelowego w ciągu 14 dni, chyba że hotel dobrowolnie oferuje taką opcję.

jakie prawa ma turysta

Reklamacje i odstąpienie od umowy

Jeśli otrzymany pokój różni się od zamówionego lub obiekt nie spełnia ustalonych warunków, możesz złożyć reklamację. Zastrzeżenia należy zgłosić jak najszybciej, najlepiej jeszcze na miejscu, aby ułatwić proces dochodzenia roszczeń. Reklamacje przedawniają się po upływie 3 lat. Istnieje również możliwość bezpłatnego odstąpienia od umowy o udział w wycieczce organizowanej przez biuro podróży w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają istotny wpływ na realizację imprezy turystycznej.

Wycieczki z biurem podróży

Planujesz wziąć udział w wycieczce zorganizowanej przez biuro podróży? I w tym przypadku warto zachować czujność.

Sprawdź organizatora

Przed dokonaniem rezerwacji sprawdź wiarygodność organizatora turystyki. Można to zrobić na stronie odpowiednich instytucji.

Przeczytaj umowę

Przed podpisaniem umowy należy dokładnie przeczytać jej treść i załączniki. W przypadku niespełnienia warunków umowy, takich jak niższy standard hotelu lub brak działającej klimatyzacji, można złożyć reklamację. Zastrzeżenia należy zgłosić jak najszybciej, najlepiej jeszcze na miejscu.

turysta i jego prawa

Zmiana ceny

Organizator wycieczki może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem, jednak tylko w określonych przypadkach. Jeśli podwyżka przekracza 8 proc., można bez ponoszenia kosztów odstąpić od umowy.

Odstąpienie od umowy

Ustawa o imprezach turystycznych umożliwia bezpłatne odstąpienie od umowy w przypadku nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które istotnie wpływają na realizację wycieczki. W takich sytuacjach można się powoływać na informacje dostarczane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia dotyczące oceny ryzyka kraju docelowej podróży turystycznej.

Pamiętajmy o dbałości o własne bezpieczeństwo i komfort podczas wakacji, sprawdzając informacje, czytając opinie innych klientów i zgłaszając wszelkie nieprawidłowości. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się bezpiecznym i satysfakcjonującym urlopem.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *