Zgłoszenie szkody u ubezpieczyciela – zobacz, jakie to proste

Jak senior może zgłosić szkodę u ubezpieczyciela?

Nieprzewidywalność życia sprawia, że powinniśmy być przygotowani na każdą ewentualność. Pobyt w szpitalu, stłuczka przy sklepie czy zalane mieszkanie. W tym pomoże nam ubezpieczenie. Ile czasu masz na zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela? W jaki sposób należy to zrobić?

Czym jest szkoda ubezpieczeniowa?

Szkodą ubezpieczeniową nazywamy uszczerbek w dobrach, które są chronione prawnie. Zalicza się do nich: zdrowie, życie i mienie.

Jak dzielimy szkody ubezpieczeniowe?

Szkody osobowe

To wszelkie przypadki, w których poszkodowany jest człowiek. Przy czym szkoda może mieć różny charakter – począwszy od drobnego uszkodzenia ciała i rozstroju zdrowia, a skończywszy na zgonie.  

Szkody majątkowe

W skład szkód majątkowych wchodzą uszczerbki w interesach oraz dobrach chronionych prawnie, których poszkodowany doznał wbrew własnej woli.

Szkody komunikacyjne

Szkoda komunikacyjna to każda powstała w wyniku kolizji drogowej bądź wypadku drogowego. Najważniejszym aspektem uznania szkody w ramach ubezpieczeń komunikacyjnych jest brak ofiar w ludziach.

W jaki sposób senior może zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Przeważnie klient ubezpieczyciela ma wiele możliwości zgłoszenia szkody. Forma powinna zostać określona w umowie potwierdzającej zakup polisy. W zależności od towarzystwa ubezpieczeń możemy skorzystać ze zgłoszenia szkody:

Za pośrednictwem infolinii

Wystarczy, że senior zadzwoni pod numer podany w umowie i/lub na stronie internetowej ubezpieczyciela. Podczas rozmowy konsultant odpowie na Twoje pytania i rozwieje wątpliwości.

Online

Dla większości z nas najwygodniejszym sposobem zgłoszenia szkody będzie skorzystanie z Internetu. Tę opcję rekomenduje również wiele towarzystw ubezpieczeniowych. By prawidłowo wypełnić kwestionariusz, wystarczy postępować zgodnie z instrukcją podaną na stronie ubezpieczyciela.

E-mailem lub listownie

Szkodę możemy zgłosić także pocztą – tradycyjnie bądź elektronicznie. Do korespondencji wystarczy dołączyć wypełniony formularz.

Osobiście

By zgłosić szkodę, możemy osobiście odwiedzić ubezpieczyciela.

Szkoda ubezpieczeniowa a zgłoszenie do ubezpieczyciela sprawcy

Zanim senior zgłosi szkodę, powinien upewnić się, że polisa winowajcy jest ważna. Jeżeli tak, skontaktujmy się z ubezpieczycielem sprawcy. Gdy uszkodzenia są poważne, a samochód wymaga odholowania, najlepiej już z miejsca zdarzenia poinformować o tym ubezpieczyciela. Bądź przygotowany na to, że towarzystwo ubezpieczeniowe spyta Cię o: markę i numer rejestracyjny pojazdu sprawcy, numer polisy OC sprawcy czy okoliczności zdarzenia.

W procesie ubiegania się o odszkodowanie szczególnie przydatne może być także oświadczenie sprawcy kolizji, w którym w całości przyzna się do winy. Dokument powinien zawierać m.in.: dane osobowe uczestników zdarzenia, datę, czas i miejsce zdarzenia, jego opis oraz podpisy kierujących pojazdami.

Ile czasu senior ma na zgłoszenie szkody ubezpieczeniowej?

Terminy zgłoszenia szkody w ramach OC nie są precyzyjnie ustalone. Najwygodniej jest przyjąć zasadę, iż szkodę powinniśmy zgłosić jak najszybciej od momentu jej zaistnienia. Formalnie, by nie doszło do przedawnienia, nie możemy zwlekać dłużej niż 3 lata w standardowych sytuacjach. Niekiedy ten okres można wydłużyć do 10 lat. Jeżeli zdarzenie miało znamiona czynu niedozwolonego, przedawnienie wynosi 20 lat od dnia popełnienia przestępstwa. 

Zasady, które stosuje się w przypadku OC, nie obowiązują w odniesieniu do dobrowolnego ubezpieczenia, jakim jest autocasco. W tym przypadku ubezpieczyciele indywidualnie ustalają limity, dodatkowo różnicując je w zależności od typu szkody – własnej bądź kradzieżowej. Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku rozpiętość terminów jest szeroka. Przeważnie waha się od jednego do 7 dni roboczych. Jeśli nie dopełnimy terminu, likwidacja szkody z tytułu AC nie zostanie pozytywnie rozpatrzona.

Ile czasu ma ubezpieczyciel na rozpatrzenie wniosku seniora?

Ubezpieczyciel standardowo ma 30 dni na podjęcie decyzji o przyznaniu lub odmowie wypłaty odszkodowania. W przypadku bardziej złożonych spraw limit wynosi 60 dni. Brak decyzji ubezpieczyciela we wskazanym terminie, skutkuje uznaniem, iż wyraził on zgodę. Jeśli firma odpowie, lecz nie przychylimy się do jej stanowiska, możemy wnieść odwołanie od decyzji ubezpieczyciela.

Kto wypłaci odszkodowanie, jeśli polisa OC sprawcy jest nieważna?

Gdy polisa sprawcy zdarzenia utraciła ważność, odszkodowanie wypłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Takie samo postępowanie ma miejsce wtedy, gdy sprawca ucieknie z miejsca zdarzenia i jest problem, by do zidentyfikować.

Niekiedy można skorzystać z Systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkody (SBLS),dzięki któremu wypłatą odszkodowania czy naprawą auta po zniszczeniu spowodowanym przez innego kierowcę zajmie się towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym senior wykupił polisę OC. Bezpośrednia Likwidacja Szkód działa w Polsce od 1 kwietnia 2015 roku. Za pośrednictwem narzędzia można zgłosić likwidację szkody o wartości do 30 tys. zł. System nie obejmuje wypadków za granicą, stłuczek, które spowodowały uszkodzenia u więcej niż dwóch pojazdów, czy zdarzeń, w których ranni zostali ludzie.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *