Telewidz emeryt jest gotowy na cyfrową transformację

emeryt telewidz

Nie od dziś wiadomo, że telewizja cieszy się większym zainteresowaniem wśród dojrzałych widzów. Młodszemu pokoleniu bliższy jest raczej świat smartfonów niż szklany ekran. Ten obraz nie jest jednak tak czarno-biały jako może się to wydawać na początku. Zarówno telewizja, jak i serwisy VOD dostosowują się do zmieniających się potrzeb swoich widzów, by sprostać wyzwaniom przyszłości.

Generation gap: telewizja vs. media cyfrowe

Różnice w czasie poświęcanym na oglądanie telewizji między pokoleniami są znane od dawna. Starsi widzowie, którzy tradycyjnie mają więcej wolnego czasu, spędzają przed ekranem znacznie więcej godzin niż młodsi. W roku 2010 osoby w wieku 16–29 lat przeznaczały na oglądanie telewizji średnio 2 godziny i 26 minut dziennie, natomiast te w wieku średnim nawet ok. 3 godzin dłużej. W 2021 roku emeryci stanowili 43,76 proc. widowni. Jak widać, ten odsetek systematycznie rośnie, ponieważ w 2020 roku wynosił 39,26 proc., a w 2019 – 37,93 proc.

Rozwój mediów elektronicznych przyciągnął młodszą publiczność i spowodował, że różnice w czasie oglądania telewizji pogłębiły się z upływem lat. Jednak krajobraz mediów nie jest jednoznaczny. Młodsze pokolenia często oglądają telewizję poza domem, co nie jest uwzględnione w oficjalnych statystykach. Ponadto dane nie uwzględniają czasu spędzonego na oglądaniu treści transmitowanych przez streaming.

Telewizję częściej oglądają kobiety

W 2021 roku kobiety były bardziej zainteresowane telewizją niż mężczyźni. Statystyki wykazują, że 53,27 proc. widowni to panie. Niemniej różnica między płciami maleje rok do roku. W 2020 roku kobiety stanowiły 53,53 proc. oglądających, a mężczyźni 46,47 proc., podczas gdy w 2019 roku udział kobiet wyniósł 54,57 proc., w porównaniu z 45,43 proc. panów. Widownia w grupie wiekowej 65+ zauważalnie rośnie – w 2021 roku osiągnęła 30,95 proc., w 2020 – 29,45 proc., a w 2019 – 27,48 proc.

transformacja telewidza emeryta

Walka o widza – oglądanie międzypokoleniowe

Choć mogłoby się wydawać, że zgodnie ze statystykami telewizja powinna walczyć głównie o starszych widzów, a serwisy VOD o młodszych, nie do końca tak jest. W rzeczywistości obie strony dążą do tego, by przyciągnąć szerokie spektrum wiekowe widzów. Przykłady takich działań to produkcje typu „Lodgers” czy „Generation dating”, które łączą różne pokolenia i oferują zarówno treści społeczne, jak i rozrywkowe. To świadczy o tym, że nowoczesność i tradycja mogą iść w parze.

Tyle ze świata. Jednak w Polsce również można zaobserwować tę tendencję. Programy takie jak „The Voice Senior” przyciągają zarówno starszych, jak i młodszych widzów i są platformą dla marek poszukujących komunikacji z ludźmi w różnym wieku.

Nowa fala – walka o różnorodność wiekową

Telewizje nie ustają w poszukiwaniu nowych formatów dla młodszej publiczności. Starają się konkurować z serwisami streamingowymi, które w dużej mierze przyciągają młodszych widzów. Z tej walki nie zawsze wychodzą zwycięsko. Wynika to m.in. z faktu, że młodszy widz o wiele bardziej ceni sobie wygodę i elastyczność. Chce wybierać, co będzie oglądał. Chce mieć dostęp do najnowszych seriali i filmów. Telewizja nie jest w stanie zapewnić tego na poziomie równym platformom streamingowym i dlatego przegrywa.

Serwisy VOD, choć bazują na młodszych odbiorcach, dostrzegły też potencjał w starszym pokoleniu i coraz bardziej starają się przyciągnąć uwagę emerytów. To oznacza, że „srebrny” widz przechodzi cyfrową transformację i jest atrakcyjnym klientem zarówno dla tradycyjnych telewizji, jak i nowoczesnych serwisów.

jaki jest telewidz emeryt

W dostosowaniu oferty telewizyjnej do odbiorcy stacje biorą pod uwagę potencjalne zainteresowania szerszej widowni. Inna oferta może interesować mieszkańców wsi, a inna miast. Tymczasem to właśnie mieszkańcy wsi bardziej lubią oglądać TV. W 2021 roku stanowili oni ponad 37 proc. widowni. Oglądalność wśród mieszkańców miast wahała się w zależności od wielkości miasta, z największym udziałem dla miast do 50 tys. mieszkańców (26,56 proc.).

Z punktu widzenia wykształcenia to osoby z wykształceniem podstawowym są największą grupą widzów (45,81 proc. w 2021 roku), jednak ten odsetek stopniowo maleje.

Podsumowanie

Świat mediów ciągle ewoluuje. Telewizja i media cyfrowe dostosowują się do zmieniających się potrzeb różnych pokoleń i udostępniają treści mogące przyciągnąć zarówno młodszych, jak i starszych widzów. Wierność marce, zrozumienie różnorodności pokoleniowej i zdolność do dostosowywania się do niej będą kluczowe i zadecydują, kto w tej rywalizacji okaże się silniejszy – telewizja czy platformy VOD.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *