Dziś ludzie dojrzewają inaczej – stereotypy odchodzą w kąt

emeryci

Kiedy myślimy o tym, kto tak naprawdę jest dojrzałym konsumentem, często przywołujemy obrazy związane z naszymi doświadczeniami. Dla jednego dojrzały konsument to osoba w średnim wieku, dla innego – emeryt, dla jeszcze innego – ktoś, kto jest po prostu trochę starszy od nas. Ale nasze przekonania i doświadczenia często wprowadzają nas w błąd. Ponieważ dziś ludzie „starzeją się inaczej niż kiedyś”.

Stereotypy kontra rzeczywistość

Kiedy patrzymy na osoby starsze, nie powinniśmy dać zwyciężyć się stereotypom. Wielu z nas ma tendencję do patrzenia na nie przez pryzmat własnych rodziców i dziadków. To błąd, ponieważ dzisiejszy 50-latek nie jest tym samym 50-latkiem sprzed 20 lat. Współcześni emeryci coraz częściej aktywnie korzystają z nowoczesnych technologii, podróżują, ćwiczą i są otwarci na nowe doświadczenia.

Osoby starsze stają się coraz bardziej atrakcyjnym segmentem dla marketerów. Ich siła nabywcza rośnie, a lojalność wobec marek jest nie do przecenienia. Pamiętajmy, że polskie społeczeństwo się starzeje, dlatego emerytów z roku na rok jest coraz więcej. To wyzwanie dla gospodarki, ale i bardzo duży rynek dla firm.

Firmy zaczynają mocniej rywalizować o dojrzałego konsumenta

Nie da się ukryć, że komunikacja skierowana do tej grupy zaczyna nabierać tempa. Niektóre branże już od dawna kierują swoje przekazy do dojrzałych konsumentów, podczas gdy inne dopiero zaczynają rozumieć ich wartość. By komunikacja była udana, trzeba zrozumieć ich oczekiwania, potrzeby i aspiracje. Tylko wtedy firma będzie miała szansę na sukces.

dojrzały konsument

Rozwijająca się świadomość wśród firm o wartości dojrzałego konsumenta jest ważna, jednak kluczowe jest dostosowywanie obsługi do ich specyficznych potrzeb. Uczciwość jest w tym przypadku bardzo ważna, ponieważ wielu naciągaczy żeruje na tym, że emeryci po prostu ufają w to, co ktoś im mówi. W ten sposób zachęcają np. do podpisywania niekorzystnych umów.

Jak podejście do emerytów zmienia się z biegiem czasu?

Jak już wspomnieliśmy, dziś ludzie starzeją się inaczej, a wartość, jaką niesie ich doświadczenie, jest nieoceniona w pracy z klientem. Ludzie podświadomie chcą, by obsługiwał ich ktoś w podobnym wieku, ponieważ uznają, że taka osoba lepiej rozumie ich potrzeby. To wszystko ma na celu stworzenie bardziej komfortowej atmosfery i zachęcenie klienta do powtórnych odwiedzin.

Wiele osób w wieku okołoemerytalnym dobrze radzi sobie z obsługą bankowości elektronicznej i uczestniczy w zajęciach uniwersytetów trzeciego wieku, korzysta z biur podróży.

Ludzi 50+ często znajdują się u szczytu swojej kariery zawodowej, mają zbudowany pewien poziom życia i nie przeznaczają swoich dochodów na obsługę kredytu lub na dzieci. To konsumenci premium, z pozycją, bez obciążeń. To ludzie, którzy spełniają się zawodowo, dbają o zdrowie, z dostępem do informacji na bieżąco.

Osoby po 65. roku życia, które w większości skończyły już swoją zawodową karierę, korzystają z technologii przede wszystkim do kontaktu z bliskimi czy realizacji swoich pasji. Jednak to, co łączy obie grupy, to wzrost zaufania do zakupów online. W dobie internetu i e-commerce, osoby starsze czynnie korzystają z nowych możliwości, które daje im cyfrowa rewolucja.

Nie tylko praca zawodowa determinuje naszą rolę w społeczeństwie. Bardzo ważne jest również to, czy żyjemy samotnie, czy w otoczeniu rodziny i znajomych. Każda z tych sytuacji warunkuje inne potrzeby i zachowania.

Wartości, które liczą się z wiekiem

Z wiekiem zaczynamy bardziej cenić uniwersalne wartości. Lojalność, zaufanie, rodzina, trwałe relacje – to fundament. Tak samo ważna jest wymiana myśli między młodszym i starszym pokoleniem. Warto poznać różny punkt widzenia na tę samą sprawę, począwszy od biznesu, na kulturze kończąc. Marki, które dostrzegą tę wartość i będą promować współpracę międzypokoleniową, mogą wiele zyskać.

Wielu z nas zapewne słyszało o inspirujących projektach, które łączą pokolenia w jednej przestrzeni. Świetlica, w której osoby starsze opiekują się dziećmi, to niesamowity przykład, jak doświadczenie spotyka się z młodością, a energia młodości przenika z mądrością lat. Osoby starsze czerpią witalność od dzieci, podczas gdy te ostatnie uczą się cierpliwości, zrozumienia i życiowej mądrości.

Samotność w dojrzałości – wyzwanie czy szansa?

W tym wszystkim niekiedy pojawia się cień samotności, który może dotknąć osoby 50+. Z jednej strony to naturalny etap życia, z drugiej – każdy z nas pragnie czuć się potrzebny. Wystarczy zaangażować kogoś w przedsięwzięcia i pozwolić na aktywność i już – tyle wystarczy, by ktoś poczuł się szczęśliwy.

współcześni emeryci

Chociaż mogłoby się wydawać, że osoby starsze są bardziej związane z mediami tradycyjnymi, jak radio czy telewizja, coraz częściej korzystają również z mediów cyfrowych. Nie warto więc lekceważyć tego kanału komunikacji.

Współpraca z influencerami – czy warto?

Jak najbardziej. Współpraca z celebrytami 50+ w mediach społecznościowych może okazać się strzałem w dziesiątkę. Są oni doskonałymi przewodnikami po świecie cyfrowym dla swoich rówieśników. Podnoszą wiarygodność i budują zaufanie wśród konsumentów.

W dobie cyfryzacji i globalizacji, gdzie wszystko się zmienia w ekspresowym tempie, warto pamiętać o tym, co naprawdę się liczy: ludzkich relacjach, zaufaniu i wartościach. Osoby starsze, choć często niedoceniane, wniosą ogromną wartość do społeczeństwa, a ich lojalność i zaufanie czynią je cennymi konsumentami. Ostatecznie, mimo różnic pokoleniowych, wszyscy dążymy do tego samego – bycia zrozumianym, docenionym i kochanym.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *