Agnieszka Osiecka

Agnieszka Osiecka – artystka wszechstronna. Oto jej przeboje

Tego nazwiska w Polsce raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. O Agnieszce Osieckiej słyszeli wszyscy, a już na pewno osoby rozmiłowane w muzyce. Piosenki jej autorstwa do dziś rozpalają wyobraźnię melomanów i są inspiracją dla twórców.

Agnieszka Osiecka urodziła się w październiku 1936 roku w Warszawie. Odeszła w 1997. Zostawiła po sobie szeroką spuściznę. Przez całą karierę napisała około 2000 piosenek. Choć to właśnie ta aktywność przyniosła jej największą popularność, Osiecka nie stroniła od tekstów pisanych prozą oraz tworzenia spektakli teatralnych i telewizyjnych. Z rzadka wcielała się w rolę reżyserki.

Kto z nas nie zna przebojów trwale wpisanych w krajobraz polskiej muzyki rozrywkowej, takich jak: „Niech żyje bal”, „Zielono mi”, „Piosenka o okularnikach”, „Mechaniczna lalka” czy „Małgośka”. Mimo że niekiedy nie jesteśmy tego świadomi, autorką tych wszystkich tekstów jest właśnie Agnieszka Osiecka.

Jej teksty na dobre zagościły w repertuarze popularnych wykonawców: Maryli Rodowicz, Edyty Geppert, Sławy Przybylskiej, Anny Szałapak, Seweryna Krajewskiego, zespołu Skaldowie i wielu innych.

Zapraszamy na krótką podróż po świecie muzycznych przebojów! Prezentujemy subiektywny wybór 20 mniej i bardziej znanych piosenek z tekstami Osieckiej.

Piosenka o okularnikach

Tym utworem Osiecka wpisała się w poczet jednej z najbardziej rozchwytywanych polskich tekściarek. Muzykę z jej słowami (do tej pory znaną głównie w gronie elit) zaczęto puszczać w radiu i telewizji. Piosenka z łatwością wpadała w ucho. Wkrótce ulice wypełniły się ludźmi po cichu powtarzającymi słowa przeboju. „Piosenka o okularnikach” została wykonana na pierwszym festiwalu piosenki w Opolu, tym samym na trwale zapisując się w historii. Medialna sława Osieckiej zaczęła rosnąć.

Zielono mi

Utwór opisuje mężczyznę, który dzięki obecności ukochanej kobiety odczuwa spokój. Powtarzając „zielono mi”, próbuje odzyskać pogodę ducha i nadać życiu sens. Pierwszym wykonawcą piosenki był muzyk jazzowy Andrzej Dąbrowski. Po zdobyciu tytułu Radiowej Piosenki Miesiąca Polskiego Radia kompozycja automatycznie została zakwalifikowana do Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. W czerwcu 1970 Dąbrowski za wykonanie utworu otrzymał Nagrodę Główną Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej.

Małgośka

Ten utwór nierozerwalnie kojarzony jest z Marylą Rodowicz. Pierwotna wersja piosenki rzekomo nie przypadła do gustu „królowej polskiej estrady”. Zbyt literacki tekst nie był dostosowany do rytmu muzyki. Dając upust swojemu niezadowoleniu, Rodowicz poodrywała części z serwetek służących Osieckiej za notatnik. W ten sposób chciała pokazać, że w piosence powinno być więcej energii. Szersza publiczność po raz pierwszy utworu miała okazję posłuchać na festiwalu w Sopocie w 1973 roku. Specjalnie na ten występ Rafał Olbiński zaprojektował piosenkarce „bananową” sukienkę z napisem „Małgośka”.

Wieczór na dworcu w Kansas City

Piosenka, która na stałe weszła do repertuaru Skaldów, jest utrzymana w swingującym stylu retro, nawiązującym do lat międzywojennych. Po raz pierwszy kompozycję nagrano dla Polskiego Radia, w grudniu 1968 roku. Trzy miesiące później Skaldowie włączyli utwór do swojego trzeciego albumu pt. „Cała jesteś w skowronkach”.

Niech żyje bal

To kolejna z piosenek powstałych dzięki współpracy twórców mocno związanych z wokalistką; Agnieszki Osieckiej i Seweryna Krajewskiego. Utwór często nagradzano na festiwalach i w plebiscytach. Najważniejszym wyróżnieniem jest to przyznane w 1984 roku na World Song Festiwal w Los Angeles.

Ballada o pancernych

Jeden z tekstów Agnieszki Osieckiej jest kanwą czołówki „Czterech pancernych i psa”. Słynne „Deszcze niespokojne” to owoc współpracy poetki z Adamem Walacińskim i Edmundem Fettingiem. Mimo że piosenka składa się z trzech zwrotek, tylko dwie ostatnie zostały wykorzystane jako intro serialu.

Uciekaj moje serce

Utwór skomponowany przez Seweryna Krajewskiego, połączony z tekstem Agnieszki Osieckiej, do dziś jest doskonale znany zwłaszcza starszemu pokoleniu. Piosenka, która powstała w 1978 roku, to motyw przewodni serialu ‚Jan serce”. 

Nie żałuję

Piosenka powstała w okresie życia trudnym dla Osieckiej, gdy jej matka poważnie zachorowała. Poetce zależało, by przed śmiercią najbliższej osoby podziękować jej za wszystko, co ta dla niej zrobiła. Napisany tekst przekazano Edycie Geppert. O stworzenie muzyki poproszono Seweryna Krajewskiego. Piosenka długo nie była zarejestrowana; śpiewano ją jedynie na koncertach. Jerzy Satanowski, za pozwoleniem Osieckiej, na potrzeby recitalu usunął część zdań z przeboju. Utwór po korekcie bardzo spodobał się poetce.

Ludzkie gadanie

To kolejny z przebojów w repertuarze Maryli Rodowicz. Oficjalny tytuł, czyli „Ludzkie gadanie”, jest wykorzystywany tylko formalnie. Powszechnie piosenka jest znana jako „Gadu-gadu” bądź „Baju-baju”.

Na całych jeziorach Ty

Bardzo osobisty tekst Osieckiej był ukrytym wyznaniem miłosnym poetki do Jeremiego Przybory. O tym może świadczyć m.in. dedykacja, którą poetka zostawiła na rękopisie. Utwór był wykonywany głównie przez Kalinę Jędrusik.

Na zakręcie

Utwór początkowo śpiewany przez Łucję Prus i Jacka Zielińskiego nawiązywał do sytuacji, w jakiej znaleźli się przyjaciele Osieckiej zmuszeni do wyjazdu z Polski ze względu na swoje żydowskie pochodzenie. Piosenka została nagrodzona na opolskim festiwalu w 1970 roku.

W żółtych płomieniach liści

Piosenkę w 1968 roku dla Radiowego Studia Piosenki prowadzonego przez Agnieszkę Osiecką i Jana Borkowskiego nagrali zespół Skaldowie i Łucja Prus. Do tekstu Osieckiej muzykę skomponował Andrzej Zieliński, którego poetka darzyła dużym artystycznym zaufaniem. Brat Andrzeja, Jacek, śpiewał i grał na skrzypcach.

Mechaniczna lalka

To znany polski szlagier Violetty Villas. Muzykę skomponowała wokalistka, natomiast słowa napisała Agnieszka Osiecka. Piosenka powstała w czasie fali krytyki polskiej diwy po powrocie do Polski z USA.

Kochankowie z ulicy Kamiennej

Piosenka z repertuaru Sławy Przybylskiej powstała w okresie, gdy Osiecka studiowała w łódzkiej filmówce. Utwór chętnie wykonywały także m.in. Zofia Rysiówna, Elżbieta Wojnowska, Kora czy Joanna Kurowska. Bohaterów piosenki upamiętnia rzeźba-kaskada autorstwa Wojciecha Gryniewicza, którą odsłonięto w 2004 r. w Łodzi przy ul. Włókienniczej (dawniej Kamiennej).

Króliczek

Utwór skomplikowany formalnie, aczkolwiek prosty w wydźwięku, nawiązuje do twórczości grupy The Beatles. Kompozycja otrzymała tytuł Radiowej Piosenki Lutego (1969). Ukazała się na trzecim przebojowym albumie Skaldów.

Nim wstanie dzień

Ballada ze słowami Osieckiej i muzyką Krzysztofa Komedy jest motywem przewodnim filmu „Prawo i pięść”. W oryginalnej wersji utwór wykonywał Edmund Fetting.. Kompozycja była aranżowana przez różnych muzyków, m.in. przez zespół Raz, Dwa, Trzy i Katarzynę Nosowską.

Od nocy do nocy

Piosenkę skomponowano w 1974 roku do słów Agnieszki Osieckiej. W połączeniu z muzyką Waldemara Kazaneckiego utworzyła motyw przewodni filmu „Noce i dnie”.

Sztuczny miód

Piosenkę od 1973 roku wykonywali Barbara Krafftówna i zespół kabaretu „Pod Egidą”. Później szerszej publiczności prezentowała ją m.in. Katarzyna Groniec na koncercie „Zielono Mi” w reżyserii Magdy Umer, poświęconym twórczości Agnieszki Osieckiej. Muzykę skomponował Krzysztof Paszek.

A ja wolę moją mamę

Jedna z najpopularniejszych piosenek śpiewanych przez pokolenia. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że do genialnej aranżacji Majki Jeżowskiej posłużyły słowa Agnieszki Osieckiej.

Panowie, szanujcie artystki

Ta piosenka z tekstem Agnieszki Osieckiej należy do nieco mniej spopularyzowanych utworów. Mimo to kompozycja znalazła poczesne miejsce w bogatym repertuarze Maryli Rodowicz.

Fot. Agnieszki Osieckiej: sylwia.chutnik / instagram.com

Zostaw komentarz