Emerytura nie musi oznaczać rezygnacji z luksusu. Jesień życia tym bardziej zachęca do wydawania na własne potrzeby i spełniania marzeń. Jednym z nich może być zakup nowego auta.
Seniorzy na polskich drogach
Polska to niewątpliwie kraj zmotoryzowanych seniorów. Według Instytutu Transportu Samochodowego około 8 mln kierowców w wieku 50 lat i więcej ma prawo jazdy kat. B. Duża część z nich jest regularnie aktywna na drodze. Wbrew obiegowej opinii to właśnie starsi kierowcy jeżdżą ostrożnie, powodując najmniej wypadków spośród kierowców zaliczających się do różnych grup wiekowych.
Na jakie modele samochodów decydują się seniorzy?
Upodobania motoryzacyjne osób w grupie 50+ są tak samo różne, jak wśród ludzi młodszych. Stąd też trudno jednoznacznie określić, jakimi wyborami się kierują. Wiadomo jednak, że raczej rezygnują z samochodów typowo sportowych na rzecz aut miejskich. Te nie generują problemów z parkowaniem i dużym spalaniem.
Z obserwacji wynika, że wybór seniorów najczęściej pada na marki takie jak: Volkswagen, Opel, Audi czy Nissan. Choć nie brakuje chętnych na skody, hondy, citroeny bądź peugeoty. Seniorzy, którym zależy na autach o niewielkich gabarytach, zakupowe rozważania kierują przeważnie na toyotę aygo lub yaris bądź renault clio. Zwłaszcza na rynku wtórnym ich ceny po uwzględnieniu rocznika, przebiegu, średniego spalania na 100 km oraz dostępności części zamiennych są atrakcyjne dla osób z ograniczonym budżetem.
Jakie powinno być auto dla osoby starszej?
Przede wszystkim komfortowe. Wygodna pozycja w trakcie jazdy połączona z często kilkudziesięcioletnim doświadczeniem w prowadzeniu aut pozwala cieszyć się każdym przejechanym metrem. Auto dla seniora nie musi być wypełnione elektroniką. Choć część z takich systemów – na przykład automatyczne włączanie świateł czy kamera i czujniki cofania – mogą być bardzo pomocne. Tak samo ważna jest sprawność podstawowych systemów bezpieczeństwa: ABS-u, ESP i poduszek powietrznych. W aucie dla seniora nadwozie nie powinno być zbyt niskie ani za wysokie. Nadmierne schylanie skutecznie utrudni wsiadanie i wysiadanie z auta bądź korzystanie z bagażnika.
Choć trudno dobrać model samochodu, który w każdym aspekcie będzie w pełni odpowiadał potrzebom seniora, warto spróbować. By czerpać największą przyjemność z jazdy, osoby starsze z nieco większym budżetem uwagę mogą skupić na samochodach z salonu.
Najtańsze nowe samochody w Polsce w 2022 roku
Poniżej prezentujemy zestawienie aut, które powinny zainteresować osoby z zasobniejszym portfelem.
Hyundai i10 – od 46 800 zł
W 2019 roku oficjalnie zaprezentowano nową generację hyundaia i10. Salonowy koreańczyk w standardowej wersji to wydatek rzędu niecałych 50 tys. zł. W zamian za to otrzymujemy 4-miejscowe auto (za homologację na 5 miejsce trzeba dopłacić nieco ponad 1000 zł). Niestety ta opcja hyundaia i10 nie przypadnie do gustu seniorom rozmiłowanym w szybkiej jeździe.
Wolnossący silnik DPI o zaledwie litrowej pojemności oferuje 67 KM. Podstawowe wyposażenie samochodu obejmuje manualną przekładnię, 14-calowe felgi stalowe z kołpakami, asystenta utrzymywania pasa ruchu, monitorowanie uwagi kierowcy i asystenta unikania kolizji czołowych. Kierowca może liczyć na ostrzeżenie o odjechaniu poprzedzającego pojazdu i wykrywanie pieszych oraz rowerzystów. Lusterka boczne są sterowane ręcznie, z kolei szyby przednie elektrycznie. W cenę wliczone jest przygotowanie auta do montażu radia.
Dacia Sandero – od 48 500 zł
Dacia w tej wersji zadebiutowała w 2020 roku. Samochód, który jako nowy nie przekracza wydatku rzędu 50 tys. zł, pod maską skrywa wolnossącą jednostkę 1.0 SCe i 65 KM.
Wyposażenie nowej dacii sandero w podstawowej wersji obejmuje m.in.: 15-calowe felgi stalowe, fabryczną instalację do podłączenia systemu audio oraz przednie szyby sterowane elektrycznie.
Kia Picanto – od 50 900 zł
Samochód w 3. generacji trafił do sprzedaży 5 lat temu. Uwagę potencjalnych nabywców przykuł przede wszystkim stosunkowo niską ceną, którą przyjdzie zapłacić za nowy egzemplarz w podstawowej wersji. Pod maską auta drzemie wolnossący silnik 1.0 DPI o mocy 67 KM.
Auto zostało wyposażone w ręczną skrzynię biegów. W zasadniczej specyfikacji samochód ma klimatyzację manualną, 14-calowe felgi stalowe z kołpakami, elektryczne szyby w przednich i tylnych drzwiach oraz elektryczne lusterka z funkcją podgrzewania. Auto jest wyposażone w centralny zamek. Samochód zawiera radioodtwarzacz MP3 z RDS, 2 głośniki i tuner radia cyfrowego DAB.
Mitsubishi Space Star – od 50 990 zł
Mitsubishi Space Star w aktualnym wydaniu został oficjalnie zaprezentowany w 2012 roku. Bazowa wersja Inform Plus za 50 990 zł występuje tylko z benzynowym motorem. Jego pojemność wynosi 1.2, a moc 71 KM. Auto ma ręczną skrzynię biegów.
Auto w takiej konfiguracji jest wyposażone m.in. w 14-calowe felgi stalowe, klimatyzację manualną, elektrycznie regulowane szyby przednie, zdalnie sterowany centralny zamek oraz radioodtwarzacz CD z gniazdem AUX i USB, tuner cyfrowy (DAB) i 4 głośniki.
Fiat Panda – od 52 700 zł
Fiat to marka, która wśród seniorów cieszy się względną popularnością. W najtańszej wersji nowe auto w odmianie panda w 3. generacji jest sprzedawane od 2011 roku.
Jednostka napędowa pandy to silnik 1.0 Hybrid o mocy 70 KM. Skrzynia biegów jest w manualu. Podstawowa wersja samochodu obejmuje wyposażenie w m.in. 14-calowe felgi stalowe z kołpakami, klimatyzację manualną oraz przygotowanie zestawu do montażu radia (2 głośniki przednie, okablowanie i antenę).
Fiat 500 – od 56 400 zł
Fiat 500 w opisywanym wcieleniu został przedstawiony w 2007 roku. Na rynku jest dostępny jedynie w benzynie 1.0 (70 KM), wspomaganej przez układ mild hybryd i ręczną skrzynię biegów. Podstawowa wersja fiata 500 to tzw. odmiana cult.
W skład jej wyposażenia wchodzą m.in.: klimatyzacja manualna, 14-calowe felgi stalowe, przednie szyby elektryczne, a także system multimedialny Uconnect z 5-calowym ekranem dotykowym i systemami DAB, USB oraz Bluetooth.
Dacia Logan – od 57 900 zł
Dacia Logan 3. generacji rynkową premierę miała w 2021 roku. Jej podstawowa wersja – Essential – kosztuje niespełna 60 tys. zł, w zamian za co otrzymujemy m.in. elektrycznie sterowane szyby przednie i system Media Control, a także 15-calowe felgi stalowe. Samochód jest napędzany wyłącznie benzynowym silnikiem 1.0 TCe z fabryczną instalacją LPG (łącznie to 100 KM).
Samochód jest napędzany benzynowym silnikiem 1.0 TCe z fabryczną instalacją LPG i manualną skrzynią biegów. Moc auta to 100 KM.
Volkswagen Up! – od 58 290 zł
Volkswagen Up! jest w sprzedaży od 2011 roku. Za 58 290 zł otrzymujemy 3-drzwiowe auto z wolnossącym motorem 1.0 MPI (65 KM) i skrzynią manualną. Dopłata do 5-drzwiowego modelu wynosi około 2 tys. zł.
Na liście wyposażenia podstawowej wersji move up! znajdziemy m.in. 14-calowe felgi stalowe z pełnymi kołpakami, manualną klimatyzację, asystenta toru jazdy Lane Assist, lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane i podgrzewane, szyby przednie elektrycznie sterowane oraz Radio Composition Phone (Bluetooth, DAB+, 2 głośniki).
Toyota Aygo X – od 60 900 zł
Toyota Aygo X została przedstawiona w 2021 roku. Jej bazowa odmiana to Active z wolnossącym silnikiem 1.0 VVT-i (72 KM) i ręczną przekładnią.
Standardowa specyfikacja tego modelu zawiera m.in. klimatyzację manualną, 17-calowe felgi stalowe z kołpakami, asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA) i układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów. W ramach podstawowego wyposażenia senior może liczyć także na: centralny zamek sterowany zdalnie, elektrycznie regulowane szyby przednie oraz system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym.
Renault Clio – od 61 400 zł
Renault Clio 5. generacji pojawiło się na rynku w 2019 roku. Pod jego maską mieści się wolnossący silnik 1.0 SCe (65 KM). Auto ma manualną skrzynię biegów.
Lista wyposażenia bazowej wersji Zen obejmuje m.in. 16-calowe felgi stalowe typu Flexwheel, manualną klimatyzację i system kontroli pasa ruchu (LDW), elektryczne przednie szyby oraz system multimedialny EASY LINK z 7-calowym ekranem dotykowym.
Uwaga! Ranking bazuje na zestawieniu stworzonym przez serwis wyborkierowcow.pl. Ceny aut w zależności od sezonu i wyposażenia mogą się różnić.
Fot.: Materiały promocyjne producentów samochodów