Mikrosamochód – mały pojazd dla miejskiego silversa

Czerwony mikrosamochód, a za kierownicą kobieta w wieku 50+.

Mikrosamochody, popularne od dawna w zachodnich krajach, coraz częściej dostrzeżemy również na ulicach polskich miast. I nie ma w tym nic dziwnego! Kompaktowe pojazdy to idealna odpowiedź na problemy komunikacyjne, z którymi borykamy się w zatłoczonych metropoliach. Niewielkie rozmiary oraz niskie koszty eksploatacji to kusząca alternatywa dla większych aut, szczególnie jeśli mieszkamy w mieście. Czy warto zdecydować się na mikrosamochód? Jakie przepisy obowiązują takie pojazdy?

Popularny w miastach. Czym jest mikrosamochód?

Mikrosamochód to pojazd, który przede wszystkim charakteryzuje się kompaktowymi rozmiarami. Zalicza się go do kategorii czterokołowców lekkich. Mikrosamochody mają na wyposażeniu silniki o pojemności nieprzekraczającej 50 cm3, a zatem porównywalne do tych stosowanych w motorowerach. Microcary osiągają prędkość do 45 km/h, więc znacznie ograniczoną w porównaniu do standardowych samochodów. W wielu państwach mikrosamochody można rejestrować jako quady lub lekkie samochody osobowe. Czasem daje to różne korzyści – niższe opłaty rejestracyjne czy tańsze ubezpieczenie samochodu.

Pomarańczowy microcar (mikrosamochód) w nietypowym dla siebie, wiejskim otoczeniu.

Od kilku lat mikrosamochody zyskują na popularności w miejskich aglomeracjach. Z łatwością mieszczą się w ciasnych uliczkach i zatłoczonych parkingach, dlatego stanowią odpowiedź na potrzeby mieszkańców dużych miast. Długość mikrosamochodu rzadko przekracza trzy metry. Natomiast masa własna wynosi około 550 kg. To wszystko znacznie ułatwia manewrowanie nim na ograniczonej przestrzeni.

Typowe mikrosamochody oferują zazwyczaj dwa wygodne miejsca dla pasażerów. Kompaktowy bagażnik wystarcza do codziennych potrzeb, takich jak zakupy czy transport małych przedmiotów. W ogólnym rozrachunku microcar jest tak naprawdę pojazdem zapewniającym łatwe przemieszczanie się z punktu A do punktu B i nie ma zbyt dodatkowych zastosowań. Czy to źle? Zależy od indywidualnych preferencji. Starszym osobom taki układ z pewności wystarcza.

Mikrosamochód na polskich drogach – przepisy prawne

Przed zakupem mikrosamochodu warto poznać ograniczenia dotyczące użytkowania mini aut. Zgodnie z ustawą Prawo drogowe, pojazdy te nie mają zezwolenia na wjazd na drogi ekspresowe oraz autostrady. Zatem nie nadają się na dalekie podróże poza miasto. Ponadto jeśli w mikrosamochodzie znajduje się pasażer w wieku poniżej siedmiu lat, prędkość pojazdu nie może przekroczyć 40 km/h.

Mały rozmiar samochodu nie oznacza, że jako kierowcy jesteśmy zwolnieni z wybranych przepisów na drodze. Osoby kierujące mini samochodami muszą mieć świadomość, że uczestniczą w ruchu drogowym na równi z innymi pojazdami. Trzeba przestrzegać zasad bezpieczeństwa tak samo jak w przypadku standardowych pojazdów.

Kompaktowe pojazdy to idealna odpowiedź na problemy komunikacyjne, z którymi borykamy się w zatłoczonych metropoliach. Niewielkie rozmiary oraz niskie koszty eksploatacji to kusząca alternatywa dla większych aut, szczególnie jeśli mieszkamy w mieście.

A co z uprawnieniami do prowadzenia mikrosamochodu? Potwierdzamy domysły – nie trzeba posiadać prawa jazdy kategorii B. Niemniej jednak każdy pojazd mechaniczny, aby być prowadzonym legalnie, wymaga od kierującego posiadania odpowiednich kwalifikacji. W Polsce zależnie od specyfikacji technicznej mini auta, w tym jego konstrukcji i mocy, musimy mieć prawo jazdy innej kategorii.

Kategorie prawa jazdy umożliwiające kierowanie mini samochodami w Polsce to:

  • prawo jazdy kategorii AM – prowadzenie lekkich czterokołowców i motorowerów, dostępne od 14 roku życia,
  • prawo jazdy kategorii A1 – jazda motocyklami do 125 cm³ i mocy do 11 kW, dostępne od 16 roku życia,
  • prawo jazdy kategorii A2 – kierowanie motocyklami do 35 kW mocy, dostępne od 18 roku życia,
  • prawo jazdy kategorii A – prowadzenie motocykli o mocy powyżej 35 kW, dostępne od 24 roku życia lub 20 lat przy posiadaniu kategorii A2 przez minimum 2 lata,
  • prawo jazdy kategorii B1 – kierowanie ciężkimi pojazdami czterokołowymi do 550 kg i prędkości maksymalnej 45 km/h, dostępne od 16 roku życia,
  • prawo jazdy kategorii B – prowadzenie samochodów osobowych do 3,5 t i niektórych modeli z przyczepą, dostępne od 18 roku życia.
Czarny microcar (mikrosamochód) marki Renault.

Czy warto kupić mikrosamochód?

Warto czy nie warto? Czy mikrosamochód to dobry wybór? Czy na pewno jest tak fajny, jak się mówi? Tyle pytań, a mało konkretnych odpowiedzi. Cóż, wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Powinniśmy przede wszystkim zastanowić się nad własnymi potrzebami oraz tym, w jakim środowisku przeważnie się poruszamy za kierownicą.

Mieszkańcy miast poszukujący wygodnego rozwiązania do codziennych dojazdów do pracy czy na zakupy doceniają kompaktowe rozmiary pojazdu typu microcar. Jednak osoby uwielbiające częste wypady poza miasto raczej wybierają standardowe samochody o większych możliwościach przewozowych i lepszym dostosowaniu do dłuższych tras. Zatem jeżeli żyjecie w dużej aglomeracji i bardzo rzadko wybieracie się na wycieczki – nie wahajcie się i kupujcie mikrosamochód. Tylko zyskacie. W każdym innym przypadku lepiej przemyślcie ostateczną decyzję.

Przeczytaj również:

Zalety mikrosamochodów

Zalety mikrosamochodów to:

  • mniejsze zużycie paliwa,
  • łatwość w znalezieniu miejsca parkingowego,
  • niższe koszty utrzymania,
  • mniejszy wpływ na środowisko,
  • zwinność w ruchu miejskim.

Mikrosamochody to fenomen motoryzacyjny w zachodnich miastach, który powoli zyskuje popularność również nad Wisłą. Jeśli mieszkacie w mieście, doskonale wiecie, jak trudno jechać wąskimi uliczkami w centrach metropolii czy szukać miejsca do parkowania w godzinach szczytu. Tymczasem dla mikrosamochodu z łatwością znajdziemy miejsce niemal wszędzie – nawet w najbardziej zatłoczonych rejonach. Microcar sprawdza się doskonale w codziennym podróżach w obrębie miasta.

Mikrosamochody to także synonim ekonomicznej jazdy. Ich niewielkie silniki zapewniają oszczędne zużycie paliwa, bo zazwyczaj waha się ono między 2 a 3,5 litra na sto kilometrów. Na rynku znajdziemy również wersje z silnikiem Diesla, a nawet modele elektryczne – ekologiczne.

Mikrosamochód francuskiej marki Aixam

Wady mikrosamochodów

Wady mikrosamochodów to:

  • ograniczona przestrzeń wewnętrzna,
  • mniejsze bezpieczeństwo w porównaniu do większych pojazdów,
  • niższa maksymalna prędkość,
  • krótszy zasięg jazdy na jednym ładowaniu lub tankowaniu,
  • trudności z przewożeniem większej liczby pasażerów lub bagażu.

Mimo wielu zalet mikrosamochody mają również swoje wady. Ich cena często odstrasza potencjalnych nabywców, gdyż nowe modele kosztują nawet do 90 tysięcy złotych. Za tę kwotę kupimy przecież całkiem niezły pojazd w standardowych rozmiarach. Nie musimy się wówczas godzić na spore ograniczenia w wewnętrznej przestrzeni, pojemności bagażnika czy prędkości. Na szczęście rynek pojazdów używanych oferuje wiele mikrosamochodów w dobrym stanie, ze stosunkowo niskim przebiegiem.

Niestety wyposażenie mikrosamochodów również pozostawia wiele do życzenia w porównaniu z pełnowymiarowymi samochodami osobowymi – wymagający kierowcy mogą się zawieść. W podstawowych modelach znajdziemy radio, a czasem elektryczne szyby. Tyle że za dodatkowe funkcje takie jak poduszki powietrzne czy klimatyzacja trzeba dopłacić.

Ograniczenia prędkości nie przypadną do gustu osobom ceniącym dynamiczną jazdę. Mikrosamochody nie są stworzone do szybkiego przemieszczania się po drogach szybkiego ruchu. Zresztą już wspomnieliśmy, że przepisy tego zabraniają. Kultura pracy silnika i skrzyni biegów wymagają ponadto przyzwyczajenia.

Przeczytaj również:

Popularne marki mikrosamochodów

  • Aixam – francuska marka znana z bogatej oferty, w tym aut na prąd i na benzynę, bardzo lubiana w Europie.
  • Ligier – inny producent z Francji, ma w sprzedaży różne wersje mikroaut, które można dopasować do indywidualnych wymagań.
  • Microcar – ta firma sprzedaje głównie auta na benzynę przyciągające uwagę swoim miejskim stylem.
  • Chatenet – auta tej marki wyróżniają się designem i jakością, są uważane za ekskluzywne w swojej kategorii.

Czy zatem warto kupić mikrosamochód? Musicie odpowiedzieć sobie sami na podstawie własnych oczekiwań do prywatnego pojazdu. W każdym razie nie ulega wątpliwości, że warto pokusić się na mikrosamochód po 50-tce, jeśli cały rok spędzamy w mieście, a dzieci już dawno wyprowadziły się z domu. Po co płacić za użytkowanie większego auta i denerwować się na brak miejsca na ulicach i parkingach, skoro możemy poruszać się mini autem? Chyba że uwielbiamy weekendowe wypady za miasto – to zupełnie zmienia postać rzeczy.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *