Odczuwasz stres w pracy? Sprawdź, jak sobie z nim radzić

Kobieta po 50-tce odczuwa stres w pracy, siedząc przed komputerem.

Stres zawodowy jest zjawiskiem powszechnym, z którym zmaga się znaczna część społeczeństwa. Objawia się różnorodnymi symptomami – uczuciem przytłoczenia, chronicznym zmęczeniem czy niepokojem. Niestety wszystkie te objawy stresu nie ułatwiają prawidłowego funkcjonowania organizmu. A długotrwałe skutki stresu zawodowego wywołują o wiele gorsze konsekwencje. nadmierny stres związany z pracą stanowi niebezpieczeństwo dla zdrowia, szczególnie po 50-tce. Jak radzić sobie ze stresem w pracy zawodowej? Mamy kilka porad.

Skąd bierze się stres w pracy?

Przyczyny stresu bywają różne. Wiele zależy od danej sytuacji oraz indywidualnej odporności otaczające nas, negatywne doświadczenie. Główne źródła stresu, które najczęściej pojawiają się w badaniach i wypowiedziach doświadczonych pracowników, to przede wszystkim:

  • brak bezpieczeństwa zatrudnienia,
  • mobbing ze strony przełożonego,
  • problemy w środowisku pracy,
  • początki wypalenia zawodowego,
  • niewystarczająca ilość dobowego odpoczynku.
Stres w pracy może być szkodliwy. Na zdjęciu facet po 50-tce zestresowany w biurze.

Ludzie, którym doskwiera przewlekły stres w pracy, wcześniej bardzo często doświadczają przeciążenia obowiązkami. Liczba i poziom skomplikowania zadań przekraczają możliwości czasowe, co najpierw wywołuje zaburzenia lękowe oraz stres incydentalny, a potem przeradza się w długotrwały stres. Tym samym w organizmie w nadmiernej ilości pojawia się kortyzol – tzw. hormon stresu – wpływający negatywnie na zdrowie pracownika. 

Zazwyczaj przyczyną stresu w pracy są zbyt wysokie oczekiwania narzucane przez pracodawców. Jednak niejednokrotnie presja czasu stanowi wynik tego, że sami niepotrzebnie wymagamy od siebie zbyt wiele, choć nikt tego od nas nie oczekuje. Samodzielne dążenie do perfekcji, często nierealistyczne i nieosiągalne, prowadzi do frustracji, gdyż nieustannie wyznaczane cele ciągle pozostają poza zasięgiem. 

Temat pracy seniora jest dla Ciebie interesujący? Przeczytaj pozostałe artykuły!

Stres w pracy jest bardziej szkodliwy niż sądzisz

Stres zawodowy wydaje się nieuniknionym elementem współczesnego życia zawodowego. Lecz konsekwencje stresu, szczególnie po 50. roku życia, są znacznie poważniejsze niż sądzi większość ludzi. To nie jedynie przejściowy dyskomfort, ale czynnik przyczyniający się do rozwoju licznych chorób. Stres w pracy i wynikający z niego brak równowagi w życiu prywatnym potrafią zniszczyć zdrowie pracownika na zawsze. Zaburzony stan psychiczny, wywołany przez stres, prowadzi do:

  • nieprawidłowości w układzie krążenia,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • cukrzycy typu 2,
  • osłabienia systemu odpornościowego,
  • depresji, stanów lękowych i problemów z koncentracją.
Warto przeczytać:

Stres mający charakter ciągły niestety jest katalizatorem rozwoju zaburzeń depresyjnych, stanów lękowych oraz ogólnej utraty motywacji do codziennych aktywności. Osoby zestresowane doświadczają trudności z koncentracją i pamięcią, co bezpośrednio przekłada się na obniżenie wydajności w pracy. Efekt? Dalsze pogłębienie stresu, a potem jego konsekwencji. Negatywne emocje podświadomie wynosimy też do sfery życia prywatnego. Zaburzenia snu, kłótnie z partnerem, komplikacje w życiu seksualnym – to tylko przykłady szkodliwych skutków.

Jak poradzić sobie ze stresem w pracy?

Nie ma wątpliwości – dla swojego zdrowia po prostu trzeba pokonać stres w pracy. Wpływa on zbyt negatywnie na życie, zwłaszcza po 50-tce, gdy organizm traci dawną siłę, odporność i wytrzymałość. Jak to zrobić? Jak opanować stres związany z wykonywaną pracą? Przede wszystkim trzeba zidentyfikować przyczyny. To muszą być konkretne źródła: złe relacje interpersonalne w pracy, lęki związane z presją czasu czy wynoszenie pracy do domu. Tylko jasne określenie tego, skąd bierze się stres w pracy, daje szansę na opanowanie go w dłuższej perspektywie.

Jak poradzić sobie ze stresem w pracy? Na zdjęciu zestresowany mężczyzna w średnim wieku.

Kiedy już wiemy, co wywołuje stres w pracy, możemy działać. Jeśli powodem jest nadmiar obowiązków, warto lepiej zorganizować swoje działania w firmie, czyli:

  • nadawać priorytety zadaniom, odpuszczając te mniej istotne;
  • dzielić się czynnościami z resztą zespołu;
  • szczerze rozmawiać z przełożonymi o sytuacji.

Zbyt często, nawet jako doświadczeni pracownicy, obawiamy się prób zdejmowania z siebie nadmiernej odpowiedzialności. Nierzadko to efekt strachu przed szefem, czy wprost przed zwolnieniem. Jednak warto pomyśleć o sobie, bez poświęcania absolutnie wszystkiego życiu zawodowemu. Poza tym zachowanie równowagi psychicznej wymaga regularnego odpoczynku. Krótkie przerwy podczas dnia pracy pozwalają na regenerację i nieco poprawiają nastrój.

Najlepiej wykorzystać wolny czas na krótki spacer lub ćwiczenia oddechowe czy rozciągające w trakcie czy na partię szachów, jeśli mamy do tego warunki. W domu z kolei warto mieć psa albo kota. Mruczenie kota ma udowodnione działanie relaksujące – jego częstotliwość pomaga obniżyć poziom stresu, co może przyczyniać się do redukcji ciśnienia krwi.

Warto przeczytać:

Na co dzień ogromny wpływ na samopoczucie ma zbilansowana dieta. Zamiast sięgać po niezdrowe przekąski, które dostarczają jedynie chwilowego przypływu energii, spożywajmy pełnowartościowe posiłki. Produkty bogate w składniki odżywcze – świeże warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste oraz zdrowe tłuszcze – wspierają walkę z negatywnymi skutkami stresu w pracy. W sytuacji, gdy stres w miejscu pracy przekracza możliwości kontroli należy rozważyć skorzystanie z pomocy specjalisty. Psycholog pomoże odnaleźć przyczyny stresu i opracować skuteczne metod radzenia sobie z nim.

  • Kategoria:
    Praca
  • Data publikacji:
    4 czerwca, 2024
  • Ostatnia aktualizacja:
    01 lut 2025

Zostaw komentarz

0/50

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *