jak oszukują seniorów

Nie daj się oszukać! Nieuczciwi sprzedawcy kuszą ofertami

Pokazy, podczas których oferowane są pościel lub garnki w „bardzo atrakcyjnej cenie”, niestety dalej cieszą się sporym zainteresowaniem. Naciągacze nieustannie „polujący” na ofiary próbują pozbawić nas pieniędzy także w nieco inny sposób.

Oszuści szybko dopasowują się do sytuacji rynkowej i sprzedają produkty o okresowo zwiększonym popycie. Tak było np. w szczycie pandemii, kiedy dochodowym interesem okazał się zbyt pulsoksymetrów wraz z obietnicą darmowych badań w przyszłości.

Przy okazji sprzedaży jednego produktu często sprzedawano inne. Klienci przepłacali m.in. za materace i ozonatory. Dziś podczas pokazów furorę robi sprzedaż drogich telewizorów i innych niż garnki sprzętów z sektora AGD.

Stara metoda, nowe produkty

Jak wygląda i na czym polega „rozdanie telewizorów” przekonał się reporter jednej z dużych gazet, który wziął w nim udział wraz z czytelniczką. Niemile widziany dostał się na salę wypełnioną wyłącznie starszymi osobami. Zgromadzeni mogli brać udział w licznych konkursach i zabawach, w których „szczęśliwcy” wygrywali upominki. Istniała duża szansa, że będą chcieli odwdzięczyć się za drobny prezent. Dlatego w międzyczasie konferansjerzy pokazywali produkty w cenach rzekomo o wiele „atrakcyjniejszych” od tych sklepowych.

Wśród produktów „niezbędnych każdemu” znalazły się m.in. ekspres do kawy za 6 tys. i ozonator za – bagatela! – 14 tys. zł. Organizatorzy pokazu przewidzieli to, że nikt z uczestników prezentacji nie będzie miał przy sobie tak dużej gotówki. By ułatwić zakup, umożliwili rozłożenie go na raty, których wysokość – uwaga! – co chwilę była inna.

Gdy gość pokazu wahał się, czy podpisać umowę, mili i pomocni asystenci zmieniali się w opryskliwych służbistów, którym ktoś śmiał utrudnić pracę. Uczestnik, nie chcąc robić nikomu przykrości ani problemu, kupował produkty za niebotycznie wysokie stawki, tym samym dając naciągaczom szansę na niezły zarobek.

W pracy nieuczciwych sprzedawców szczególnie niebezpieczne są techniki manipulacji opanowane przez nich do perfekcji oraz nieznajomość prawa wśród klientów.

Dla dobra klientów

Parlament poparł zmiany w ustawie o prawach konsumenta, co oznacza, że wraz z początkiem 2023 roku w życie wejdzie prawo, które ukróci handlowy proceder.

Nowe regulacje przewidują m.in.:

  • automatyczne unieważnienie umów o świadczenie usług finansowych; zawartych podczas pokazów bądź wycieczki,
  • wydłużenie do 30 dni terminu na bezpłatne odstąpienie od umowy (w przypadku umów innych niż o świadczenie usług finansowych; zawartych np. w trakcie wycieczki bądź nieumówionej wizyty przedsiębiorcy u konsumenta),
  • zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu umożliwiającym odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa,
  • możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi m.in. o umowy obejmujące abonamenty medyczne,
  • zobowiązanie przedsiębiorcy powołującego się na recenzje konsumentów do podania informacji na temat sposobu weryfikacji autentyczności opinii,
  • zabezpieczenie klientów przed pseudorabatami poprzez zobowiązanie przedsiębiorców do umieszczania przy każdej obniżce ceny produktu lub usługi informacji o ich najniższej cenie w ciągu 30 dni od wprowadzenia upustu.
  • zakaz podszywania się pod markę i imitowania produktu sprzedawanego w kilku innych państwach Unii Europejskiej, aczkolwiek różniącego się od pozostałych funkcjonalnością lub składem.

Rady dla konsumentów

By nie dać się oszukać, a przynajmniej znacznie zminimalizować ryzyko takiego incydentu, warto zapoznać się z poniższymi wskazówkami.

Uważaj na pułapki w zaproszeniach

Do terminu „bezpłatny” podchodź z dużym dystansem. „Prezenty” z okazji otwarcia nowego sklepu znanej sieci bądź „niezwykłe okazje” powinny wzbudzić Twoją czujność.

Decyzji nie podejmuj pochopnie

Masz prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów. W razie wątpliwości dopytaj sprzedawcę, którego obowiązkiem jest udzielić Ci wyczerpującej odpowiedzi. Jeśli doradca klienta usilnie zachęca do nabycia produktu, powinieneś zrezygnować z zakupów. Istnieje duże ryzyko, że zadziałasz pod wpływem impulsu – przepłacisz albo kupisz coś, z czego nie będziesz korzystał.

Domagaj się dokumentów

Sprzedawca ma obowiązek przekazać Ci egzemplarz umowy oraz wszelkie załączniki i regulaminy promocji.

Uważaj przy płatności na raty

Dokładnie przeczytaj umowę i aneksy do niej. Szczególną uwagę zwróć na zapisy tzw. małym druczkiem. Sprawdź, czy w umowie nie ukryto zapisów o dodatkowych kosztach. Pamiętaj, że w razie niepewności możesz skorzystać z porady prawnika.

Pamiętaj, że możesz reklamować wadliwy produkt

Prawo do reklamacji to podstawowe prawo każdego konsumenta. Jeśli produkt jest niezgodny z opisem bądź nie działa, możesz zażądać od przedsiębiorcy zwrotu pieniędzy, naprawy bądź wymiany sprzętu.

Zostaw komentarz