Ceny ciepła – tyle zapłacimy od 1 marca. Co oznaczają nowe przepisy?

ceny ciepła

O tym, jakie stawki ciepła obowiązują od 1 marca, poinformował Urząd Regulacji Energetyki. Wiadomo, że na pewno nie będą one wyższe o więcej niż 40 proc. w stosunku do opłat z września ubiegłego roku.  

Wzrost cen ciepła ograniczony do 40 proc.

Na początku 2023 roku przyjęto ustawę ograniczającą podwyżki opłat za centralne ogrzewanie i ciepłą wodę. To oznacza, że ich ceny nie będą mogły wzrosnąć o więcej niż 40 proc. w stosunku do cen z września ubiegłego roku, co było sporym obciążeniem zwłaszcza dla osób gospodarujących jedynie emeryturą. Nowe przepisy to sposób na uszczelnienie wcześniejszych zmian, czyli ustawowego limitu nałożonego na ceny ciepła – w przybliżeniu 150 zł za GJ w przypadku ciepła wytwarzanego z gazu i 103 zł za GJ, jeśli chodzi o inne źródła.

To duży wzrost, jednak i tak mniejszy w porównaniu do działań niektórych spółdzielni. Spółdzielnie mieszkaniowe czasami wnosiły podwyżki cen ciepła nawet o 100 proc. Po 1 marca są zmuszone je obniżyć do średniej ceny wytwarzania ciepła, dzięki czemu odbiorcy ciepła zaoszczędzą.

Jak przypomniał URE, podane stawki są maksymalnymi kwotami netto, jakie przedsiębiorstwa ciepłownicze mogą stosować do końca 2023 roku. Chodzi o instytucje użyteczności publicznej i rozliczenia z nimi, m.in. ze żłobkami, szpitalami, domami pomocy społecznej, wspólnotami i spółdzielniami mieszkaniowymi i przede wszystkim, jeśli chodzi o gospodarstwa domowe.

Trzy systemy wsparcia

Zgodnie z ustawą rozliczenia z odbiorcami będą realizowane za pośrednictwem jednego z trzech systemów wsparcia, najkorzystniejszego dla klienta. I tak:

  • Pierwszy system przewiduje, że cena w zakresie niektórych źródeł ciepła (bez uwzględniania kosztów dystrybucji) nie przekroczy ustawowego pułapu 150,95 zł za gigadżul. Taka stawka obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do źródeł olejowych i gazowych. W przypadku pozostałych źródeł ciepła i w związku z nowymi regulacjami maksymalna stawka jest niższa i wynosi 103,82 zł za gigadżul.
  • Drugi system rozliczeń wnioskuje, że ceny netto nie mogą wzrosnąć więcej niż 40 proc. w stosunku do historycznych cen dostawy ciepła z września 2022 r.
  • Trzeci sposób bazuje na zatwierdzanych przez prezesa URE taryfach firm ciepłowniczych, w szczególnych rozwiązaniach.

Rachunki do korekty

Jeśli cena wyliczona według nowych zasad będzie niższa niż płacona przez odbiorców od początku października 2022 roku, ich rachunki zostaną wstecznie skorygowane. Poinformują ich o tym ciepłownie lub – w przypadku lokatorów – spółdzielnie albo wspólnoty mieszkaniowe.

Lokatorzy zdecydują, czy chcą, żeby nadpłata została zaliczona na poczet przyszłych płatności, czy wolą zwrot nadpłaconych pieniędzy.

Nowy wzór oświadczeń ws. wsparcia odbiorców ciepła

Ustawa wprowadziła maksymalne ceny dostawy ciepła przez przedsiębiorstwa energetyczne w relacji do części odbiorców z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe i użyteczności publicznej. Mechanizm maksymalnej ceny ciepła ma być stosowany od 1 lutego do 31 grudnia 2023 r. i zastąpi obowiązujący mechanizm ceny ciepła z rekompensatą.

W związku z tym celowe stało się wprowadzenie rozporządzenia, które określi jednolity wzór oświadczeń składanych przez odbiorców ciepła niebędących gospodarstwami domowymi. Wzory oświadczeń składanych przez odbiorców ciepła, którzy nie są gospodarstwami domowymi, mogących korzystać z ograniczeń w podwyżkach dostaw ciepła, opublikowano w Dzienniku Ustaw w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z 17 lutego 2023 roku.

Oświadczenie dotyczy m.in. jednostek pomocy społecznej, żłobków, ochotniczych straży pożarnych, domów pomocy oraz wspólnot mieszkaniowych.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *