Uważajcie na reklamy paraleków – UOKiK ostrzega przed próbami oszustw

reklamowanie paraleków

Czy zauważyliście, że m.in. w prasie możemy spotkać się z coraz większą liczbą reklam tzw. produktów pseudomedycznych, obiecujących natychmiastowe wyleczenie z miażdżycy, problemów z prostatą, wzrokiem czy słuchem? Cóż, nie jesteście sami. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływają skargi dotyczące tych właśnie praktyk.

Co o paralekach mówią konsumenci?

Klienci, którzy zdecydowali się na zakup paraleków, zauważyli, że nie tylko efekt po zażyciu tych produktów jest – delikatnie mówiąc – daleki od obietnic, ale i ich ceny są nieproporcjonalne do jakości. Co więcej, w wielu reklamach występują „eksperci”, którzy tak naprawdę nie istnieją. A co, jeśli zechcę złożyć reklamację? Możesz mieć problem, ponieważ dane i adres firmy, która zamieściła taką reklamę, zwykle bardzo trudno jest ustalić.

Ale to nie jest wszystko! Wydaje się, że wydawcy, u których w publikacjach pojawiają się takie reklamy, nie podejmują wystarczających działań, aby zatrzymać taki proceder. A wręcz przeciwnie – w pełni w nim uczestniczą. Youtuber Wojtek Przeździecki, prowadzący kanał ojwojtek, również zwrócił na to uwagę, pokazując, jak łatwo opublikować reklamę scamu w kolorowym czasopiśmie.

reklamy paraleków

Kto najczęściej pada ofiarą reklam paraleków? 

Zazwyczaj ofiarami tego typu reklam są starsze, schorowane osoby – szczególnie wrażliwa grupa konsumentów. Jak twierdzi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, nie tylko reklamodawcy, ale również wydawcy mogą ponosić odpowiedzialność za ten problem, publikując tego typu reklamy bez krytycznej oceny.

Paraleki a działania UOKiK

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące tzw. scamów, czyli oszukańczych reklam, które uwzględniają przesadzone właściwości produktu, zachęcają do zakupu produktów szkodliwych dla zdrowia albo informują o nieistniejących promocjach. W ramach tego postępowania szef urzędu zwrócił się o wyjaśnienia do ośmiu przedsiębiorców z branży wydawniczej. To:

  • Burda Media Polska (m.in. „Prześlij Przepis”, „Dobre Rady”),
  • Wydawnictwo Bauer (m.in. „Tele Tydzień”, „Rewia”, „Rozrywka”),
  • Wydawnictwo Westa-Druk („Angora”),
  • Corner Media („Dziennik Wschodni”),
  • ZPR Media (m.in. „Super Express”),
  • Grupa WM (m.in. „Gazeta Olsztyńska”),
  • Petstar („Kropka TV”),
  • Polska Press (m.in. „Dziennik Zachodni”, „Tygodnik Ostrołęcki”).

Prezes Chróstny podkreślił, że chce zwrócić uwagę wydawców na ten ważny problem społeczny. Chodzi o to, aby sprawdzić, jak weryfikują oni reklamy i dlaczego akceptują ich publikację, mimo otrzymywania skarg od czytelników. W pierwszej kolejności UOKiK liczy na samoregulację branży wydawniczej i wyeliminowanie z gazet reklam wprowadzających w błąd schorowane, starsze osoby. Dalsze kroki będą zależeć od postawy wydawnictw i działań, które podejmą, aby wyeliminować patologiczny przekaz.

Zgodnie z prawem prasowym wydawca może ponieść odpowiedzialność za publikowanie reklam sprzecznych z prawem lub zasadami współżycia społecznego. W tę sprawę zaangażowała się także Rada Etyki Reklamy, która wydała kilka uchwał potwierdzających, że tego rodzaju reklamy mogą wprowadzać w błąd co do istotnych właściwości reklamowanych produktów, przedstawionych wyników badań czy osób rekomendujących dany wyrób.

czym są paraleki

Jak chronić się przed nieuczciwymi reklamami?

Aby nie paść ofiarą scamu, warto znać i przestrzegać poniższych zasad:

  • Nie zamawiaj produktów leczniczych, wyrobów medycznych i suplementów diety z nieznanego źródła. Zawsze, zanim zdecydujesz się na zakup, warto sprawdzić, skąd pochodzi produkt.
  • Nie ufaj reklamom obiecującym 100 proc. skuteczność w krótkim czasie. Jeżeli to brzmi zbyt dobrze, żeby było prawdziwe, prawdopodobnie prawdziwe nie jest.
  • Sprawdź, kto jest sprzedawcą. Jeżeli w reklamie nie ma nazwy firmy, lub coś budzi Twoje podejrzenia, lepiej nie ryzykuj.
  • Zawsze sprawdzaj opinie w internecie na temat sprzedawcy. Jeżeli nie korzystasz z internetu, poproś kogoś o pomoc.
  • Zweryfikuj, czy „autorytet” polecający produkt lub terapię naprawdę istnieje. Niektóre reklamy powołują się na osoby, które zawodowo zajmują się zupełnie czymś innym niż w reklamie.
  • Nie kupuj pod presją. Daj sobie czas do namysłu na skonsultowanie np. z bliskimi, lekarzem. Nie daj się nabrać na fałszywe informacje o ograniczonej liczbie produktów czy zbliżającym się końcu promocji.
  • Upewnij się co do warunków odstąpienia od umowy, a przede wszystkim sprawdź adres, pod który w razie potrzeby należy odesłać oświadczenie oraz sam produkt.
  • Jeśli zamówisz i płacisz przy dostawie, poproś kuriera o potwierdzenie przyjęcia płatności i dane nadawcy.
  • W miarę możliwości kontaktuj się ze sprzedawcą pisemnie, a nie telefonicznie – kontakt pisemny to świetny dowód potwierdzający nasze słowa.
  • Pamiętaj, że możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej, np. u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.
  • Jeśli masz wątpliwości co do reklamy i właściwości suplementu diety, skontaktuj się z Głównym Inspektoratem Sanitarnym.

Pamiętaj, że to rzetelna informacja jest Twoim największym sprzymierzeńcem. Bycie świadomym konsumentem to nie tylko sposób na ochronę swojego zdrowia, ale też na uniknięcie niepotrzebnych wydatków. Pozostańcie więc czujni i nie dajcie się oszukać!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *