Oszuści internetowi wyłudzają pieniądze – jak się przed nimi ochronić?

wyłudzanie pieniędzy przez hakerów a rozliczenie PIT-u

Coroczny czas rozliczeń Polaków z fiskusem sprzyja większej aktywności przestępców. Ministerstwo Finansów przestrzega przed telefonami od oszustów podających się za pracowników resortu lub skarbówki. To może być sposób na wyłudzenie danych dotyczących np. szczegółów na temat prowadzonej działalności gospodarczej.

Cyberprzestępcy próbują wykorzystać nasz pośpiech i brak uwagi. Podszywają się m.in. pod urząd skarbowy; informują o koniecznych dopłatach lub niespodziewanych zwrotach. Jeśli trafią na podatny grunt, atakują. W związku z coraz liczniej dostępnymi usługami internetowymi trzeba zachować szczególną ostrożność.

Najpopularniejsze oszustwa internetowe w Polsce

Na niechlubnej liście popularnych oszustw internetowych króluje phishing. Na tę formę przestępstwa narażeni są wszyscy użytkownicy internetu – od przysłowiowych Kowalskich po duże firmy. Phishing jest popularny z uwagi na swój niewielki stopień skomplikowania technicznego, a jednocześnie wysoką skuteczność. Polega na podszywaniu się pod znane firmy, organizacje oraz instytucje zaufania publicznego poprzez np. wiadomości e-mail, SMS (smishing) czy rozmowy telefoniczne (vishing). W celu skłonienia ofiary do podjęcia określonych działań oszuści wykorzystują inżynierię społeczną i inne techniki manipulacji.

Do kiedy trzeba rozliczyć PIT w 2023 roku?

Na rozliczenie się z dochodów za 2022 roku z fiskusem mamy czas do 30 kwietnia (w 2023 roku do 2 maja ze względu na to, że ostatni dzień kwietnia wypada w weekend). Na oszustwa w największym stopniu narażone są osoby, które zostawiają rozliczenia na ostatni moment. Presja czasu to idealna sytuacja dla przestępców chcących wyłudzić dane osobowe do twojego konta bankowego.

Dopłata lub zwrot z podatku? To może być oszustwo!

Oszuści podszywają się pod urząd skarbowy i informują o konieczności uregulowania dopłaty lub o zwrocie podatku. Udostępniają link do logowania w banku, który ma umożliwić rzekomą płatność, lub proszą o podanie danych z karty bankowej, loginu i hasła. W rzeczywistości mają na celu wyłudzenie danych osobowych. Zachęcają do kontaktu z infolinią poprzez podany numer, co ma zapewnić im szybsze załatwienie sprawy. Po drugiej stronie słuchawki tak naprawdę czeka na nas podstawiony konsultant, który prosi o podanie danych osobowych w celu weryfikacji. Jeśli to zrobimy, padniemy ofiarą oszustwa.

Mimo szeroko zakrojonych kampanii informacyjnych, jak wynika z przeprowadzonego w marcu 2022 roku przez serwis ChronPesel.pl, co 10. ankietowany nie wie, jak rozpoznać fałszywą wiadomość, w której ktoś powołuje się na instytucję publiczną, bank itp.

Jak rozpoznać oszusta przez telefon?

Oszuści zrobią wszystko, by uwiarygodnić swoją wersję. Scenariusze zmanipulowanych rozmów mogą się różnić, jednak każda z nich sprowadza się do tego samego: wyłudzenia informacji osobistych. Ministerstwo Finansów i urzędy skarbowe nie prowadzą telefonicznej weryfikacji prowadzonych postępowań ani nie zbierają w ten sposób informacji o podatnikach. Ci, którzy próbują tak robić, najpewniej chcą jedynie wyłudzić pieniądze.

Kiedy rozmówca będzie dopytywał się o szczegółowe dane czy fakty dotyczące prowadzonej działalności, należy bezwzględnie przerwać rozmowę. Pod żadnym pozorem nie udzielajmy informacji, o które prosi osoba po drugiej stronie łącza. Jeżeli zadzwoni do nas oszust podający się za pracownika resortu finansów lub Krajowej Administracji Skarbowej, który będzie próbował wyłudzić jakiekolwiek informacje na nasz temat, jesteśmy proszeni o zgłoszenie takiego faktu na adres mailowy incydent@mf.gov.pl.

Jak i gdzie zgłosić oszustwo internetowe?

Osoba, która padła ofiarą oszustwa w internecie, powinna działać jak najszybciej. Szczególnie ważne do wykonania są trzy 3 kroki.

Reklamacja do banku

O próbie oszustwa, włamania do kont bankowych należy powiadomić bank, który prowadzi Twój rachunek. Złóż reklamację. To warunek konieczny do podjęcia dalszych działań i odzyskania zabranych Ci pieniędzy. Jednak jeśli sam, nawet nieświadomie, umożliwiłeś oszustom kradzież, reklamacja prawdopodobnie nie zostanie rozstrzygnięta na Twoją korzyść.

Zawiadom policję

Kiedy dowiesz się, że padłeś ofiarą wyłudzenia pieniędzy natychmiast powiadom policję lub prokuraturę. Niestety nie licz na to, że odzyskanie pieniędzy jest proste. Często takie sprawy nie mają szczęśliwego finału. Cyberoszuści świetnie się maskują i anonimizują swoje ruchy, co utrudnia, a wręcz uniemożliwia ustalenie sprawcy przestępstwa.

Informacja do CERT Polska

Każdy przypadek phishingu i ogólnie wyłudzenia wrażliwych danych osobowych warto zgłosić do CERT Polska, której zadaniem jest ochrona krajowej cyberprzestrzeni. W tym celu należy zarejestrować się na stronie Incydent.cert.pl. Po otrzymaniu i weryfikacji zgłoszenia domena trafi na listę ostrzeżeń. Wówczas, gdy ktoś inny będzie chciał wejść na tę stronę, ona się nie załaduje.

Raport BIK

Po oszustwie natychmiast złóż wniosek o raport BIK. Z niego dowiesz się, czy cyberoszuści nie zaciągnęli na Twoje dane osobowe zobowiązań finansowych. Warto wykupić także usługę Alert BIK, która w czasie rzeczywistym (wtedy, gdy do tego dojdzie) poinformuje Cię, że ktoś próbuje zaciągać kredyt lub pożyczek, wykorzystując do tego Twoje dane.

By uniknąć oszustwa, należy uważnie czytać komunikaty przychodzące i bardzo ostrożnie podchodzić do udostępniania wrażliwych danych.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *