Kupujesz auto od handlarza? Tych samochodów lepiej unikać

zakup samochodu używanego

Zakup samochodu z rynku wtórnego przy może zakończyć się dużą stratą. Cofanie liczników i mostkowanie kontrolek to tylko dwa z długiej listy grzechów nieuczciwych sprzedawców aut. Jakie auta używane cieszą się statystycznie najlepszą opinią, a z zakupu których lepiej zrezygnować.

Nie tylko z Niemiec

Tylko w całym 2022 roku w Polsce zarejestrowano ponad 772 tys. używanych aut z zagranicy. Samochody używane trafiają do nas głównie z Niemiec, choć warty zaakcentowania udział w imporcie mają także: Francja, Belgia, Holandia, Stany Zjednoczone, Włochy, Austria i Szwajcaria. Łupem polskich przedsiębiorców padają tam bardzo często o wiele tańsze od pozostałych auta powypadkowe lub z rozległymi usterkami. W nich handlarze widzą okazję na dobry interes.

Sprzedaż uszkodzonych samochodów jako aut bezwypadkowych, niewymagających wkładu finansowego, to dobra droga do zrujnowania portfela. Awarie pompowtryskiwaczy, turbosprężarki, koła dwumasowego czy zawieszenia to niektóre z kosztownych problemów, z jakimi być może będziemy musieli się zmierzyć.

Kontrola przed zakupem

Stan techniczny samochodu najlepiej zweryfikować w stacji kontroli pojazdów w trakcie badania diagnostycznego. Diagnosta powinien wykryć usterki, które zagrażają bezpieczeństwu, oraz te, które są typowymi bolączkami danej marki. Opinię, którą klient wyrobi sobie o danym modelu, przekazuje dalej. W ten sposób na markach motoryzacyjnych odciska się piętno stereotypu.

Mimo wszystko przy zakupie auta należy zachować zimną głowę i zamiast słuchać opinii domorosłych ekspertów sięgnąć po suche dane. Dokumentem, który może pomóc w podjęciu rozsądnej decyzji, jest raport TÜV. Zestawienie powstało na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych osobówek w stacjach kontroli pojazdów w Niemczech. Statystycy wzięli pod uwagę tylko te modele, które przyjechały na kontrolne badania techniczne w liczbie przynajmniej 10 tys. egzemplarzy.

Najmniej i najbardziej awaryjne auta używane

W Polsce na koniec 2021 roku było zarejestrowanych ponad 19 mln aut. Większość szuka auta liczącego od 10 do 12 lat. Wielu z nas motoryzacyjne zakupy odłożyło na bliżej nieokreśloną, stabilniejszą finansowo przyszłość.

Według TÜV najmniej usterkowe samochody w wieku 10-11 lat to:

  • mercedes klasy B (14,2 proc.),
  • mini countryman (13,9 proc.),
  • mercedes SLK (12,2 proc.),
  • audi TT (11,6 proc.),
  • porsche 911 (6,6 proc.).

Za najbardziej awaryjne uznano:

  • renault clio (36,4 proc.),
  • renault twingo (35,9 proc.),
  • dacię logan (35,6 proc.),
  • dacia sandero (35 proc.),
  • fiata pandę (33,8 proc.).

Ile płacimy za używane auta ?

Biorąc pod uwagę raporty traktujące o sprzedaży pojazdów używanych w komisach czy za pośrednictwem internetu, na początku 2021 roku samochód na polskim rynku wtórnym kosztował średnio około 20 tys. zł. Dziś za auto z drugiej ręki płacimy przeciętnie nawet 30 tys. Nowe auta z lepszymi osiągami to wydatek co najmniej 3-, 4-krotnie wyższy.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *